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Version vom 20. Januar 2024, 18:13 Uhr

Literaturliste zu Religion-in-Japan
Abe, Ryuichi, The Weaving of Mantra: Kūkai and the Construction of Esoteric Buddhist Discourse. New York: Columbia University Press, 1999.
Abe, Yasurō, „The Book of Tengu: Goblins, Devils, and Buddhas in Medieval Japan“. Cahiers d'Extrême-Asie 13 (2002), 211–26. (Online.) [Übersetzung ins Englische: Toyosawa Nobuko.]
Addiss, Stephen (Hg.), Japanese Ghosts and Demons: Art of the Supernatural. New York: Braziller, 1986. [Ausstellungskatalog.]
Aizawa Seishisai, Preprandial Chat. (History of Japanese Education Translation Series 2.) Bloomington: Indiana University, 2000. (Online.) [Ü. Todd Munson; originale Publikation: Taishoku kanwa, 1841.]
Akimoto Kichirō 秋本吉郎 (Hg.), Fudoki 風土記. (NKBT 2.) Tokyo: Iwanami Shoten, 1958.
Antoni, Klaus, Der weiße Hase von Inaba: Vom Mythos zum Märchen. Analyse eines japanischen "Mythos der ewigen Wiederkehr" vor dem Hintergrund altchinesischen und zirkumpazifischen Denkens. Wiesbaden: Steiner, 1982. (Online.)
Antoni, Klaus, Miwa - Der Heilige Trank: Zur Geschichte und religiösen Bedeutung des alkoholischen Getränkes (sake) in Japan. Wiesbaden: Steiner, 1988. (Online.)
Antoni, Klaus (Hg.), Rituale und ihre Urheber: Invented Traditions in der japanischen Religionsgeschichte. Hamburg: Lit Verlag, 1997.
Antoni, Klaus, e.a. (Hg.), Religion and National Identity in the Japanese Context. Hamburg: Lit Verlag, 2002.
Antoni, Klaus (Ü.), Kojiki: Aufzeichnungen alter Begebenheiten. Berlin: Verlag der Weltreligionen (Insel Verlag), 2012. [Mit einer begleitenden Studie und ausführlichen Text-Anmerkungen.]
Antoni, Klaus, „Political Mythology and the Legitimation of Imperial Power in Modern Japan: The Case of the ‘Jinmu-tennō’ Myth“. In: Marcin Lisiecki, Louise Milne, Nataliya Yanchevskaya (Hg.), Power and Speech. Mythology of the Social and the Sacred. Torun: Pracownia Wydawnicza EIKON, 2016, 19–27.
Antoni, Klaus, „Warum 660 v. Chr.? Das Datum der ‚Reichsgründung durch Jinmu-tennō 神武天皇‘ und die Genese einer linearen Zeitrechnung in Japan“. In: Harald Meyer, Shiro Yukawa, Nadeschda Bachem (Hg.), Ostasien im Blick: Festschrift zum 60. Geburtstag von Reinhard Zöllner. Gossenberg: Ostasien Verlag, 2021, 1–33.
Aoki, Michiko (Ü.), Records of Wind and Earth: A Translation of Fudoki with Introduction and Commentaries. Ann Arbor, Mich.: Association for Asian Studies, 1997.
Aoki, Michiko, „Records of the Customs and Land of Izumo“. In: George Tanabe und Willa Jane Tanabe (Hg.), Religions of Japan in Practice. Princeton: Princeton University Press, 1999, 113–116. [Kurze Einführung und Teilübersetzung des Izumo fudoki.]
Ashmore, Darren-Jon, „Who Owns Culture?: Negotiating Folk Tradition at the Nishinomiya Ebisu Shrine“. Electronic journal of contemporary japanese studies 5 (2007). (Online.)
Assmann, Jan, Das kulturelle Gedächtnis: Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen. München: Beck, 1999. [Erstausgabe 1992.]
Aston, William George (Ü.), Nihongi: Chronicles of Japan from the Earliest Times to A.D. 697. Rutland, Vt: Tuttle, 1972. (Online.) [Erste Ausgabe: London 1896.]
Augustine, Jonathan Morris, Buddhist Hagiography in Early Japan: Images of Compassion in the Gyōki Tradition. London, New York: Routledge, 2005.
Azegami Naoki, „Local Shrines and the Creation of ‘State Shinto’“. Religion 42:1 (2012), 63–85. [Ü. Mark Teeuwen.]
Baier, Karl, „The Formation and Principles of Count Dürckheim’s Nazi Worldview and his Interpretation of Japanese Spirit and Zen“. The Asia-Pacific Journal 11/48/3 (2013). (Online.) [Online Artikel, eingeleitet von Brian Victoria.]
Balmain, Colette, Introduction to Japanese Horror Film. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2008.
Barnes, Gina, „The Emergence of Political Rulership and the State in Early Japan“. In: Karl Friday (Hg.), Japan Emerging: Premodern History to 1550. New York: Routledge, 2012, 77–88.
Bathgate, Michael, The Fox's Craft in Japanese Religion and Culture: Shapeshifters, Transformations, and Duplicities. London: Routledge, 2003.
Bechert, Heinz, Der Buddhismus in Süd- und Südostasien: Geschichte und Gegenwart. Stuttgart: Kohlhammer, 2013. [Hg. Ernst Steinkellner.]
Bender, Ross, „The Hachiman Cult and the Dokyo Incident“. Monumenta Nipponica 34:2 (1979) (1979), 125–53.
Benl, Oskar (Ü.), Betrachtungen aus der Stille: Tsurezuregusa. Frankfurt/Main: Insel Verlag, 1963. [Erste Auflage 1940.]
Benn, James, „Multiple Meanings of Buddhist Self-Immolation in China: A Historical Perspective“. Revue d´Etudes Tibétaines 25 (2012), 203–212.
Berry, Mary Elizabeth, Hideyoshi. (Harvard East Asian Monographs.) Boston: Harvard University Press, 1982.
Best, Jonathan W., „Buddhism and Polity in Early Sixth-Century Paekche“. Korean Studies 26/2 (2002), 165–215.
Bird, Isabella, Unbeaten Tracks in Japan: An Account of Travels in the Interior Including Visits to the Aborigines in Yezo and the shrine of Nikkō. London: John Murray, 1880. (Online.)
Blacker, Carmen, The Catalpa Bow: A Study of Shamanistic Practices in Japan. London: Unwin Hyman, 1975.
Bockhold, Wolfgang, Das Hachiman-gudōkun (I) als historische Quelle: Insbesondere zu den Invasionen der Mongolen in Japan. München: Ludwig Maximilian Universität, 1982. [Unveröffentlichte Dissertation.]
Bodart-Bailey, Beatrice (Hg.), Kaempfer’s Japan: Tokugawa Culture Observed. Honolulu: University of Hawaii Press, 1999.
Bodiford, William, Sōtō Zen in Medieval Japan. Honolulu: University of Hawaii Press, 1993.
Bodiford, William, „Myth and Counter Myth in Early Modern Japan“. In: Joseph Falaky Nagy (Hg.), Writing Down the Myths. Cursor Mundi 17 (Sondernummer), 2013, 277–309.
Bohner, Hermann (Ü.), Jinnō-Shōtōki: „Buch von der Wahren Gott-Kaiser-Herrschaftslinie“. Tokyo: Deutsch-Japanisches Kulturinstitut, 1935.
Boot, Willem Jan, „The Death of a Shogun: Deification in Early Modern Japan“. In: John Breen und Mark Teeuwen (Hg.), Shinto in History: Ways of the Kami. London: Curzon, 2000, 144–166.
Breen, John, „The Imperial Oath of April 1868: Ritual, Politics, and Power in the Restauration“. Monumenta Nipponica 51:4 (1996), 407–29.
Breen, John (Hg.), Yasukuni, the war dead, and the struggle for Japan's past. London: Hurst, 2007.
Breen, John, Mark Teeuwen (Hg.), Shinto in History: Ways of the Kami. London: Curzon, 2000.
Breen, John, Mark Teeuwen, A Social History of the Ise Shrines: Divine Capital. London, New York: Bloomsbury, 2017.
Breen, John, Mark Teeuwen, A New History of Shinto. Oxford: Wiley-Blackwell, 2010.
Burns, Susan L., Before the Nation: Kokugaku and the Imagining of Community. Durham and London: Duke University Press, 2003.